20 Mayıs 2010 Perşembe

Ejderlerin Mağarası (Dragons' Den)

Bloomberg  Türkiye’de yayına başladığından beri, izlediğim 4 kanala bir yenisi eklenmiş oldu.  Dragons’ Den (Ejderlerin Mağarası) adlı programdan bahsetmek istiyorum.
İngiltere’de, bizim koçumuz, sabancımıza denk gelen ayarda beş yatırımcının, ülke çapında her konudaki girişimcinin ihtiyacı olan para karşılığında hissesinden pay alması yöntemiyle çalışan bir sistem. Örneğin benim bir şirketim var, patentini aldığım bir ürünüm var ve sırf maddi imkansızlık nedeniyle veya çevrem olmadığı için piyasaya giremiyorum. 100 bin ihtiyacım için karşılarına çıkıyorum ve olayımı anlatan bir sunum yapıyorum. Karşılığında da kazancımdan belli bir kar payı teklif ediyorum. %10, 15 gibi. Eğer gelecek vaat ediyorsa ürünüm, ana ihtiyacımın tamamını veya belli bir kısmını  veriyorlar ve benimle pazarlık ediyorlar.  Anlaşırsak, ben paramı alıyorum, onlar da uzun vadeli yatırım yapmış oluyorlar. Bir de Wiki alıntısı yapalım hemen: 
Dragons' Den (Türkçe:Ejderlerin Mağarası) Japonya kökenli formatına Sony ve kısmen Microsoft'un sahip olduğu risk sermayesi konulu televizyon programı. Programa katılıp fikirlerini açıklayan girişimler Ejderha denilen iş uzmanları tarafından yaratılan finansmanla güvenceye alınmayı hedeflerler.Yarışmacılar genellikle ürün tasarımcıları ya da potansiyel olarak çok karlı uygulanabilir iş fikri olan hizmet sağlayıcılarıdır fakat fon ve yönetim eksiklikleri vardır. Her birinin kendine has iş sahası olan, kendilerine ejderha adını veren beş zengin iş adamı bu ürünleri ve fikirleri değerlendirmektedir.
Bu programın en sevdiğim yanı, 1-Değişik fikirlerle çıkan insanlar, 2- Kaliteli bir sunumun inceliklerini gözlemleme fırsatı.Bazen biri çıkıyor ve işte ürünüm bu ben buyum bana yatırım yapın diyor. Ejderlerin ilk iki sorusuna cevap veremez durumda oluyorlar. Bazen de biri çıkıyor ve akla ilk aşamada gelecek tüm soruları cevaplayacak şekilde bir sunum yapıyor, üstelik olası yıllık bilançoyu bile çıkarmış neredeyse. 
İşte keyif, insanın o anda hayal kurmasıyla başlıyor. Oradaki yatırımcının yerine kendinizi koyun ve düşünün. Sunacak kadar değerli bir fikir ürettiniz mi? Fikrinizi nasıl anlatırdınız? Uçmak serbest, limit gökyüzü. 

Bu program şimdi Türkiye'de de çekilmeye başlanacak. Belki uçmak için beklemeye çok da gerek yoktur:)

3 yorum:

Atilla Çelik dedi ki...

Denk geldiğimde ben de izliyorum bu programı. Gerçekten çok ilgi çekici ve saran bir program. Bazen oturup düşünüyorum, acaba ben olsaydım nasıl bir proje ile karşılarına çıkardım diye. O an aklıma bir şey gelmiyor tabii ki ama düşünseydim herhalde bir şeyler bulurdum.

Bazen ejderlerin kendini beğenmiş hallerine gıcık oluyorum. Çünkü bazen çok kırıcı oluyorlar.

Bir de eğer yanlış bilmiyorsam Bloomberg'de yayımlanan bu programın ilgili bölümlerinin asıl tarihleri 5-6 yıl öncesine ait. Emin değilim ama bir ara bir bölümün sona ererken 2004 gibi bir tarih gözüme çatmıştı. Yanlış biliyor da olabilirim.

oyumben dedi ki...

Fikir ve akıl avcıları iş başında. Evet Aynştayn haklı: hayal gücü zekadan daha önemli...

Anonymous dedi ki...

pardon bu programın türkiye versiyonuna nasıl ulaşabilirm gerçekten çok önemli bi projem var fakat nette bulamadım :S